İsrail Haçlılar gibi yenilgiye mi uğrayacak?
Temmuz 2023'te kitabımın dördüncü baskısı -ve üçüncü güncellemesi- olacak olan "Silah ve Zeytin Dalı: Ortadoğu'da Şiddetin Kökenleri"ni tamamladım, bu kitapta Arap-İsrail çatışmasının tarihini ele aldım.
Ardından 7 Ekim geldi, Hamas'ın İsrail'in güneyine yönelik ölümcül saldırısı ve bunun yol açtığı dramatik, potansiyel olarak dehşet verici siyasi ve diğer gelişmeler.
Bu gelişmeleri güncellememe dahil etmemek saçma olurdu, ancak bunu yapmak çok sorunlu olurdu ve ben de buna kalkışmamaya karar verdim. Bununla birlikte, iptal edilen yeni baskının önsöz ve sonsözünün kendi başlarına geçerliliklerini koruduklarını düşünüyorum.
İşte burada. Son paragrafta yer alan "ki [İsrail] şu anda Gazze'de bu işi çok iyi beceriyor" cümlesinin eklenmesi dışında hiçbir değişiklik yapılmadı.
(Editörün notu: Aşağıdaki yazı 7 Ekim 2023 tarihinden önce yazılmıştır.)
Önsöz
"Hep kılıçla mı yaşayacağız?"
- İsrail'in o dönemki başbakanı Levi Eshkol, 28 Mayıs 1967'de kabinesindeki savaş yanlısı üyelere hitap ederken.
"Evet."
- İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, 26 Ekim 2015 tarihinde Knesset Dış İlişkiler ve Savunma Komitesi'nde yaptığı konuşma.
1960'ların sonlarında bir edebiyat ajansı benden dünyanın en uzun soluklu ve en tehlikeli çatışmalarından biri olan Orta Doğu'da Araplar ve Yahudiler arasında yaşanan yeni ve önemli bir gelişme hakkında bir kitap yazmamı istedi.
Bu, Yaser Arafat'ın El Fetih'i ve daha küçük çaplı bir dizi örgüt şeklinde Filistin "direniş" hareketinin yükselişiydi. Bu örgütlerin kalıntıları, çok daha küçültülmüş ve çökmüş biçimlerde bugüne kadar faaliyetlerini sürdürdü.
Kendilerini, atalarının vatanı olan Filistin'e "silahlı mücadele" yoluyla "geri dönmeye" kararlı özgürlük savaşçıları olarak görüyorlardı. İsrailliler ise onlara, yeni doğan devletlerini "yıkmaya" kararlı "teröristler" diyorlardı. Ve gerçekten de, yaptıklarının çoğunda açıkça "terörist" idiler.
Tüm zamanların en sansasyonel, yüksek görünürlüklü terörist eylemlerinden biri olan 1972 Münih Olimpiyatları'nda 11 İsrailli sporcunun rehin alınıp öldürülmesiyle dünyayı şoke ettiler ve neredeyse evrensel olarak egemen olan bir Batı ortodoksisini pekiştirdiler: Bu çatışmada İsrailliler haklı, Filistinliler ve Araplar haksızdı.
Onların yaptığı şey, ben kitabımdaki başlığın "Şiddet" kısmıydı. Ancak kökenleri esas olarak diğer tarafın şiddetinde yatıyordu.
Tüm bunları anlatmak beni 1880'lerdeki ilk zayıf, önsezili sarsıntılardan, İsrail'in varlığının ilk 25 yılında dört tam ölçekli Arap-İsrail savaşının seri, sismik sarsıntılarına götürdü. Filistinli köylüler ile yeni gelen Yahudi yerleşimciler arasında 1900'lerin başlarında giderek tırmanan çatışmalar, 1920'lerin toplumlar arası taşkınlıkları, 1930 ve 40'ların Arapları Yahudilerle ama çok daha büyük bir etkiyle Yahudileri hem Araplarla hem de İngiliz Mandası yetkilileriyle karşı karşıya getiren terörist kampanyaları ve 1947-48'de Filistin nüfusunun büyük bölümünün sınır dışı edilmesi olaylarından geçtim.
İlk güncelleme: 1976-1983
Bu yedi yıllık dönem, İsrail ile en güçlü komşusu Mısır arasında 1979'da imzalanan ilk Ortadoğu barış anlaşmasına, ardından İsrail'in 1982'de en zayıf komşusu Lübnan'ı işgaline ve Arafat'ın gerillalarının Lübnan'dan çıkarılmasına tanıklık etti.
Bu yıllarda Beyrut'taki "Sabra ve Şatilla" olarak bilinen kamplardaki soykırıma da tanıklık edildi. Burası tıpkı Avrupa'daki Bergen-Belsen ya da Babi Yar toplama kampları gibiydi. Katliam, İsrail'in kontrolü altındaki ve ordusunun burnunun dibindeki Lübnanlı Hıristiyan milisler olan Falanjistler tarafından gerçekleştirildi. Geri çekilen gerillaların tamamen savunmasız bir şekilde geride bıraktıkları kadınlar, çocuklar ve yaşlı erkekler hedef alındı.
İkinci güncelleme: 1984-2002
Bu yıllar, 1992-1995 yılları arasında başbakan olacak olan Yitzhak Rabin'in ordusuna "kemiklerini kırarak" bastırma talimatı verdiği, İsrail işgali altındaki Batı Şeria ve Gazze'de yaşayanların şiddet içermeyen ilk İntifadasını (ya da ayaklanmasını) kapsıyordu. Kırılma sırasında "geri dönüşü olmayan" bir hasar meydana gelmediğinden emin olmak için sağlık görevlileri de hazır bulunuyordu.
Bu aynı zamanda Arafat'ın "terörizmden vazgeçme" yönündeki çok aleni, tövbe niteliğindeki sözünü de içeriyordu ki bu söz, İsrail'in kendi son derece orantısız "savunma" şiddetini azaltma yönündeki sözü bir yana, herhangi bir karşılıklı eğilimiyle bile eşleşmedi.
Ayrıca bu dönem, İsrail'in işgal altındaki topraklardan çekilmesi yoluyla çatışmaya nihai bir "iki devletli çözüm" getirmesi beklenen diplomatik atılım olan Oslo Anlaşmalarını da kapsıyordu.
Ancak yerleşimciler bunu protesto etmek ve engellemek için hem diğer İsraillilere hem de Filistinlilere karşı şiddet ve teröre başvurduklarından bu asla gerçekleşmedi ya da gerçekleşemedi . Bu yerleşimcilerden biri Oslo'nun "haini" Rabin'i öldüren suikastçıydı. Diğeri de El Halil'deki İbrahim Camii'nde ibadet eden 29 Müslümanı makineli tüfekle öldüren Amerikan-İsrailli doktor Baruch Goldstein'dı. İsraillilerin ona duyduğu saygı, ülke çapındaki genişliği ve yoğunluğuyla, Filistinlilerin bu tür teröristlerine ve "şehitlerine" duymayı alışkanlık haline getirdikleri saygının yanında hiçbir şeydi.
Bu dönem aynı zamanda, artık şiddete başvurmayan El Fetih'in İslamcı rakibi Hamas'ın yükselişine ve korkunç bir uzmanlık alanı haline gelen ilk büyük intihar saldırıları dalgasına şahitlik etti. Ve de aşırı İsrail şiddetinin vücut bulmuş hali olan General Ariel Şaron'un, tamamen çökertebilmek ve bu süreçte Oslo'nun önerdiği türden bir barış ihtimalini sabote edebilmek için kasıtlı olarak kışkırtmaya çalıştığı ikinci şiddetli İntifada'nın patlak vermesine tanıklık etti.
Üçüncü güncelleme: 2003-2023
Bu savaş, İsrail'in şiddet tarihinde muhteşem bir "ilk" ile başladı: Kendisinin uygulamakta yetersiz kaldığı şiddeti başkalarına uygulatmak. Irak Savaşı böyle bir şeydi.
Hiçbir İsrail askeri bu savaşta yer almadı. Ancak Mart 2003'te ABD (ve İngiliz müttefiki), mevcut rejimi devirmek ve yerine yepyeni, sözde ABD dostu ve muhtemelen İsrail dostu bir düzen kurmak için bu kadim Arap topraklarını işgal ve istila etti.
Bu belki de Washington'un İsrail'e verdiği tarihi, neredeyse kölece desteğin şimdiye kadarki en sıra dışı örneğiydi. İsrailliler bunu, kendi yarattıkları düşmanca Orta Doğu ortamında ülkelerinin varlığının, hayatta kalmasının ve hala ortaya çıkmakta olan kaderinin iki temel direğinden biri olarak kabul ediyorlar. Diğeri ise elbette İsrail'in çok güçlü sağ kolu (askeri güç) bu kitabın ana teması.
Savaş, farklı derecelerde de olsa tüm katılımcıları için bir felaketti. Ancak, potansiyel olarak güçlü ve düşman bir Arap devletinin bu şekilde parçalanmasından zevk alan İsrail için değil. "Uzaktaki" düşmanlarından bir diğeri ve daha da zorlu olanı İran için de öyle. Ve İsrail şimdi, daha az yasa dışı ve sinsice elde edilmiş olmayan büyük cephaneliğine meydan okuyacak nükleer silahlara sahip olmaya yaklaşması halinde, ABD'nin İran'a karşı da savaşa girmesini sağlamak için yıllarca komplo kurdu.
İsrail'in diğer "yakın" düşmanlarına gelince, önümüzdeki 20 yıl boyunca dünyanın en güçlü ordularından biri bunlarla baş etmekte epey zorlandı. Bunlar, tüm Arap devletlerinin ve hatta Arafat'ın El Fetih'inin bile artık terk ettiği "Siyonist işgalciye karşı direnişi" üstlenen Filistinli grup Hamas ve Lübnan'ın İran destekli Hizbullah'ı başta olmak üzere bir avuç devlet dışı aktörden oluşuyordu.
İsrail, 2006'da Hizbullah'a karşı yürüttüğü oldukça "büyük" bir savaşın yanı sıra, Hamas'ın kalesi Gazze'ye karşı da bitmek bilmeyen bir dizi sözde "küçük" savaş yürüttü. Sanki savaş hiç bitmeyen rutin bir işmiş gibi -ve en azından en uzun süre görevde kalan başbakanı Netanyahu'ya göre "sonsuza kadar kılıçla yaşayacak" bir ulus için bu mümkün değilmiş gibi- bu savaşları "çim biçme" ya da "çimleri kesme" olarak adlandırdı.
Bunu yapanlar -meşhur bir sözde olduğu gibi- kılıçla ölmeye meyillidir. İsraillilerin 11. yüzyıldaki öncüleri Haçlılar kesinlikle böyle yapmıştır. Ve Ortaçağ Hıristiyan dünyasının bu epik girişimi ile bugünkü Siyon arasındaki benzerlikler kaçınılmazdır. Bu benzerlikler sadece temel doğaları, amaçları ve bunlara ulaşma yollarında değil, aynı zamanda bölgedeki devletler ve halklarla çatışmalarının gerçekte ortaya çıkış biçimlerinde de mevcuttur.
"Haçlı kaygısı"
Genel olarak İsrailliler, Arap ve Müslüman dünyasında standart olan, çağımızın Haçlıları oldukları suçlamasını öfkeyle reddetmektedirler. Ancak bunu sadece ahlaki gerekçelerle yapıyorlar: Çünkü onların davaları, yani sürgün edilmiş ve zulüm görmüş bir halkın tarihi anavatanlarına dönüşü, Ortaçağ kilise militanlarının emperyal fetihleriyle karşılaştırılamaz.
Bununla birlikte, bariz nedenlerden dolayı, onlara çok özel bir ilgi duyuyorlar ve ülkeleri Haçlı biliminin önemli bir merkezi haline gelmiş durumda. Akademisyen David Ohana'nın "Haçlı kaygısı" ya da "Siyonist projenin" Hıristiyan seleflerininki gibi "yıkımla sonuçlanabileceğine" dair "gizli travmatik korku" olarak adlandırdığı şey, İsraillilerin ya da en azından bu kritik tarihsel paralelliklerin farkında olanların ruhunun içsel bir parçası haline gelmiştir. Ohana İran'ın nükleer bomba ihtimalinin bu korkuları artırdığını söylüyor.
Bu benzerliklerin en önemlileri, hem Haçlılar hem de Siyonistler için yukarıda bahsedilen iki kilit faktörün birincil önemi olmuştur: Askeri güç ve yabancı güçlerin desteği.
Biri için, Kutsal topraklardaki 192 yıllık varlıkları boyunca, destek esas olarak feodal Avrupa'nın kralları, prensleri ve büyük baronları tarafından yönetilen, görünüşte tükenmez bir yeni Haçlı kaynağı şeklinde geldi. Diğeri için ise bu destek esas olarak Amerikan süper gücünün kendisine sunduğu lütuftan geldi. Yani bol miktarda silahlanma, Washington'un tüm dünyaya dağıttığının yaklaşık üçte birine tekabül eden yıllık yardım, ölçüsüz partizan diplomasi gibi.
Haçlıların sonunu getiren, askeri güç kaybından ziyade, bu dış destekteki düşüş oldu.
İsrailliler için de aynı şey söz konusu olabilir.
Ancak ironik bir şekilde ve Haçlılardan farklı olarak, bu düşüşü getirecek olan şey tam da birincisi, yani uyguladıkları şiddettir. Örneğin İsrail ordusu Gazze'de ne zaman "çimleri biçse", bu "çimlerin" çoğunlukla sivillerden oluşması tüm dünyada tiksinti yaratıyor. Öldürülenler Filistinli "teröristler" değil, paramparça olmuş evlerin altında gömülü savaşçı olmayan erkekler, kadınlar ve hepsinden önemlisi çocuklar.
Ve bu sadece dönemsel olarak en şok edici olanı. Bir dizi başka şey de Yahudi devletinin bütünlüğünü ve meşruiyetini giderek daha fazla sorgulatıyor.
Sonsöz
"Saçlarının bir teline bile dokunulmayacaktır."
Erken dönem Siyonizm'in büyük devlet adamı Chaim Weizmann, Kasım 1917'de Büyük Britanya savaş hükümetinden aldığı diplomatik zaferi Balfour Deklarasyonu'nun ardından böyle konuşmuştu. Kast ettiği kişiler, topraklarında "Yahudi olmayan topluluklara karşı önyargı olmaksızın Yahudi halkı için ulusal bir yuva" kurulacak olan Filistin'in Arap sakinleriydi.
Ve daha sonra söylediği gibi, "dünyanın Yahudi devletini Araplarla ne yapacağına göre yargılayacağından emindi".
Ancak dikkat çekici bir şekilde Weizmann, savaş sonrası 1919 Paris Barış Konferansı'nda yaptığı konuşmada, Siyonist projeyi tanımladığı gibi, Filistin'in "İngiltere'nin İngiliz olduğu kadar Yahudi yapılmasının" kimsenin saçının teline zarar vermeden nasıl başarılabileceğini tam olarak açıklamaya çalışmadı.
Konferansa katılan ünlü ve daha kalifiye bir katılımcı, Arabistanlı Lawrence olarak da bilinen Albay T. E. Lawrence, eğer Weizmann bunu açıklamaya çalışmış olsaydı da etkilenmezdi. Weizmann'la şahsen tanıştığında Lawrence, onun asıl peşinde olduğu şeyin 50 yıl içinde "tamamen Yahudi bir Filistin" olduğunu çoktan anlamıştı. Holokost'un da yardımıyla Weizmann, aslında bunu sadece 30 yıl içinde elde edecekti.
O halde, kaçınılmaz olarak, Siyonizm'in herhangi bir objektif tarihi, aynı zamanda -neredeyse tam olarak Haçlıların izinden giderek- sadece Filistin sakinlerine değil, bölgedeki diğer halklara ve devletlere de verilecek olan çok büyük zararın tarihinden başka bir şey olamazdı.
Weizmann'ın beklentilerinin aksine, dünya (ya da yargılaması önemli olan kesimler, esasen ABD ve Batı) İsrail'i cezalandırmak bir yana "yargılamadı" bile.
Asli günah
İsrail'in ilk, en biçimlendirici, kader belirleyici ve korkunç derecede Haçlı benzeri eylemlerini düşünün: Varlığını borçlu olduğu "ilk günahı".
1099 yılında Kudüs Hıristiyan Krallığı, kutsal şehrin tüm Müslüman ve Yahudi nüfusunun katledilmesi gibi "tarihin en büyük suçlarından" birinin enkazı üzerinde yükselmiştir. Sekiz buçuk asır sonra, 1947-48'de, İsrail benzer şekilde büyük bir "insanlığa karşı suç"tan doğdu. Ya da en azından, uluslararası hukukun bu suça ilişkin maddesi o dönemde işler durumda olsaydı ve herhangi biri bu maddeye başvurma iradesine sahip olsaydı, Filistin Nekbe'si (Yahudi olmayan toplulukların güç, terör ve birçok vahşet yoluyla etnik olarak temizlenmesi ve sürülmesi) kesinlikle böyle değerlendirilirdi.
Ne Batı kamuoylarında ne de hükümetlerinde böyle bir irade vardı. En azından Washington'da. Çünkü ABD'de Yahudi/İsrail yanlısı duygular, Abraham Lincoln'ün bir zamanlar dediği gibi "asil rüyanın" gerçekleşmesinin yaygın kutlamaları arasında en yüksek seviyedeydi.
Orada da politikacılar -ve gazeteciler ile akademisyenler- bu kutlayıcı ortodoksluktan çok uzaklaşırlarsa, zaten şüphe götürmez bir kurum olan İsrail lobisinin cezalandırıcı, bazen de kariyerlerini tehdit eden gazabına uğrama riskiyle karşı karşıya kalıyorlardı. Bunu yapan ve bu yüzden çarmıha gerilenlerden biri, belki de döneminin en ünlü ve hayranlık duyulan Amerikalı gazetecisi Dorothy Thompson'dı. Yeni doğan devleti "sürekli savaş için bir reçete" olarak nitelendirmişti.
Ve bu, Haçlıların yaptığı gibi, kanıtlanacaktı. Ortaçağ Hıristiyan dünyasının şövalyeleri 192 yıl boyunca Arap-Müslüman Ortadoğu'nun -o zamanlar da bugün olduğu gibi kendi içinde parçalanmış ve bölünmüş olan- şu ya da bu krallığı ya da sultanlığıyla aşağı yukarı sürekli savaştılar, ta ki Batı'nın desteğini kaybedip kelimenin tam anlamıyla denize dökülene kadar.
İsrailliler de 75 yıldır benzer bir şekilde, resmi askeri doktrinlerinde "savaşlar" ve "savaşlar arası seferler" olarak tanımlanan yöntemlerle bu işi sürdürüyorlar.
Fetih ve genişleme
Başlangıçta -hem Haçlılar hem de İsrailliler için- bu tür savaşlar büyük ölçüde daha fazla fetih ve toprak genişletme savaşlarıydı.
Baldwin de Bouillon 1100 Noel'inde Kudüs'ün ilk kralı olarak taç giydikten kısa bir süre sonra, küçücük krallığını genişletmeye başladı. Ve bu sonunda bugünkü Filistin'in tamamını ve Suriye, Ürdün ve Lübnan'ın bazı kısımlarını da kapsadı. Kendisini, İsrail'in büyük sınır "duvarlarının", çiftlik ve savaş kibbutz'larının izlerini taşıyan zorlu sınır tahkimatları ve tarımsal-askeri yerleşimlerle çevreledi.
İsrail'in ilk başbakanı David Ben Gurion da genişlemeye kararlıydı. Bir keresinde bunu "ahlak dersi vererek" ya da "dağdaki vaazlarla" değil, "ihtiyaç duyacakları makineli tüfeklerle" başaracaklarını söylemişti.
Ancak savaş kuralları ve etiği gibi inceliklerden bihaber olan Ortaçağ'daki seleflerinin aksine, komşu bir ülkeyi istediği gibi istila edemez ve fethedemezdi. Ne de olsa onunki "barışsever" bir ulustu ve Birleşmiş Milletler'e çok tartışmalı bir şekilde kabul edilmesini bu yönde verdiği ciddi bir sözün gücüyle henüz sağlamıştı.
Böyle bir eylem, dünyaya inşa etmekte olduğunu söylediği ve dünyanın büyük bir kısmının, özellikle de liberallerin ve solun, diğer şeylerin yanı sıra, "ilham verici" sosyalist idealleri ve bunların merkezinde yer alan kibbutz'lar nedeniyle çoktan kalbine aldığı, son derece ahlaki ve demokratik bir devlete ve "uluslara ışık olmaya" yakışmazdı.
Ben Gurion ve halefleri başkalarının onlara saldırmasını arzuluyordu. Bu arada yapabildikleri tek şey, önce o başkalarına saldırmak için fırsatları beklemek ya da üretmeye çalışmaktı, en önemlisi de bunu meşru "nefsi müdafaa" kisvesi altında yapmalarını sağlayacak fırsatlardı.
Mükemmel fırsat nihayet Haziran 1967'de, İsrail'in alay ve kışkırtmalarına karşılık olarak Arap ordularının aptalca ve korkutucu bir savaş söylemi yaygarası eşliğinde İsrail'e yaklaşmaya başladığı zaman geldi. Bir an için dünya İsrail adına titredi: Dünya ilkinden sonraki 25 yıl içinde ikinci bir Holokost'a mı sahne olacaktı?
Elbette ki hayır. Öngörüldüğü ve uzun zamandır hazırlandığı gibi, ikonik, tek gözlü general Moşe Dayan ve ustanın diğer müritleri bunu hemen gerçekleştirdi. Haziran 1967'deki Altı Gün Savaşı'nda, Kral Baldwin'in sekiz asır önce 20 yılda gerçekleştirdiği toprak ve stratejik hedeflerin neredeyse aynısını bir hamlede gerçekleştirdiler. Ayrıca Sina'nın tamamını fethettiler. Ayrıca bir mini-Nekbe'ye, bir başka büyük Filistinli mülteci dalgasına da yol açtılar.
Dünya bunun için de İsrail'i yargılamadı. Aksine, "Batı'nın sevgilisi" olan İsrail'i prestij ve popülarite bakımından görülmemiş seviyelere yükseltti.
Siyonist girişimi yargılamak
Ve böylece -yine Haçlılar gibi- İsrailliler kendilerini, öldürmedikleri ya da kovmadıkları, neredeyse kendi nüfusları kadar kalabalık bir yerli nüfusa hükmederken buldular.
Haçlı tarihçileri, 12. yüzyılda yaşamış Müslüman seyyah İbn Cübeyr'den ve onun "kendi dininden bir toprak ağasının adaletsizliğinden yakınan, rakibi ve düşmanı olan Frenk toprak ağasının davranışlarını öven ve ondan adalet görmeye alışmış" Müslüman bir topluluk tanımından alıntı yaparlar.
Çünkü Haçlıların savaşta ne kadar barbar olurlarsa olsunlar, yönetimde o kadar da kötü olmadıklarına -ya da en azından dönemin kuşkusuz pek de titiz olmayan adetlerine göre o kadar da kötü olmadıklarına- dair belki de günümüze ulaşan en güvenilir görgü tanığıdır.
Bugün Batı Şeria ve Gazze'yi fethedip işgal eden İsrailliler için de aynı şey ya da daha iyisi söylenebilir miydi? Nesnel olarak konuşmak gerekirse, söylenemezdi. Ama yine de genellikle söylendi. Çünkü İsrailliler kendilerininkinin "tarihteki en hayırsever işgal" olduğunu iddia ediyorlardı ve hala sevgi dolu bir dünya bunu sorgulamaya pek meyilli değildi.
Peki, dünyanın uzun süredir ve eleştirmeden benimsediği Siyonist girişim hakkındaki ilk -ve gerçekten lanetleyici- "yargısı" olarak tanımlanabilecek olan şey ne zaman gerçekleşti? Weizmann'ın da öngördüğü gibi, sonunda bu gerçekleşti. her ne kadar Weizmann'dan onlarca yıl sonra olsa da.
Uygun bir şekilde, çatışmanın en karakteristik, Haçlı benzeri özellikleri bağlamında geldi: Sürekli şiddet.
Filistinlilere karşı uyguladığı şiddeti, iyiliğe karşı mutlak kötülükle eşdeğer olarak pazarlamak, İsrail'e uzun zamandır zaten lehine olan Batı kamuoyunun gözünde belli bir ek itibar kazandırıyordu.
Filistinli "teröristler" basitçe "Yahudileri öldürmeye kararlı cani fanatikler"di, İsrail ordusu -ki daha sonra kendisini "dünyanın en ahlaklı ordusu" olarak tanımlamaya başladı- masum sivillerin hayatlarına gösterdiği özenle diğerlerinin önüne geçti.
Ancak 1982'deki Lübnan işgali sırasında, zaten yıpranmış olan bu fikir geri dönüşü olmayan bir şekilde paramparça oldu. Savunma bakanı olarak Şaron, Lübnan'ın Hıristiyan milis gücü Falanjistleri Sabra ve Şatilla'daki Filistin mülteci kamplarına saldığında, orada ne yapacağını çok iyi bilmekle kalmadı, aynı zamanda bunu bilen Amerikalı diplomatların soykırım işi bitene kadar durdurma ricalarını da geri çevirdi.
Batı'nın hayal kırıklığı
Neredeyse tüm dünya farklı derecelerde şokla ya da "Nazilerin Ukraynalıları Yahudileri katletmek üzere gönderdiği" getto Babi Yar'ın bir karbon kopyasını anında fark eden 80 yaşındaki İsrailli bir profesörün gözyaşları içindeki üzüntüsüyle tepki verdi. Jerusalem Post'un Washington muhabiri, İsrail'in kendisine, dostu, müttefiki ve olağanüstü hayırsever ABD'den daha büyük zararı hiçbir yerde vermediğini söyledi.
Sabra ve Şatilla ve Lübnan'daki tüm askeri talihsizlik -İsrail'in Vietnam'ı, korkunç bir doruk noktasıydı- Batı'nın geçmişteki "güzel İsrail"ine karşı uzun ve yavaş bir hayal kırıklığı sürecine dönüşecek olana işaret eden ilk büyük göstergeydi.
Ve bu süreç sonunda İsrail'i, Ortaçağ Hıristiyan dünyasındaki benzer bir sürecin bir zamanlar Kudüs Hıristiyan Krallığı'nı tehlikeye attığı -ve sonunda yıktığı- gibi tehlikeye atacaktı.
Gününün süper gücüne en yakın şey olan papalık, önce Kutsal toprakların "kafir Müslüman yönetiminden" kurtarılması için kutsal savaşı vaaz etmiş, ardından da yaklaşık iki yüzyıl boyunca bu amaçla sefer üstüne sefer düzenlemişti.
Her ne kadar Haçlı Seferlerinin aksine, Siyonizm kendi kendine ortaya çıkmış olsa da, başkalarının topraklarına yerleştirilmesini ve daha sonra büyümesini, olgunlaşmasını ve kendisinin -ve kendilerinin- yarattığı düşmanca ortamda hayatta kalmasını sağlayanlar esasen dönemin büyük güçleri, önce İngiltere sonra da ABD olmuştur.
Papalığın sonunda tüm bu Mesihçi girişimden bıkması ahlaki nedenlerden, "Mesih'in askerlerinin" hiç de Mesih'e yakışmayan davranışlarından dolayı duyduğu öfke ya da pişmanlıktan kaynaklanmıyordu. Öyle görünüyor ki, onların büyük, açılış vahşeti olan Kudüs soykırımı -ya da Aslan Yürekli Richard'ın 2 bin 700 kadar Müslüman savaş esirini topluca infaz etmesi gibi daha sonraki daha küçük vahşetler- Papalığı çok az rahatsız etmişti. Sadece dikkatini, kendilerine daha yakın olan yeni ve daha acil meşguliyetlere çeviriyordu.
20. yüzyıl dünyası, 20. yüzyıl "değerleri" ile, dürüst olmak gerekirse, Haçlıların 20. yüzyıldaki haleflerinin benzer hayallerinin peşinde yaptıkları ve yapmaya devam ettikleri benzer -belki o kadar kötü olmasa da- şeylerden rahatsız olmuş olamaz.
Saygı, bağlılık, ilgi. Bunlar, gerçek ya da varsayımsal olarak, İsrail'de hala birçok çevrede, özellikle de hükümet ve resmi çevrelerde kabul görüyor. Ancak diğer pek çok çevrede ve genel olarak toplumda bu tür duygular giderek karşıtlarına, yani eleştiriye, kınamaya ve Güney Afrika'daki apartheid rejimini yıkan yaptırımlar, silah ambargosu ve ekonomik boykot gibi cezalandırıcı eylem çağrılarına teslim oluyor.
Kılıçla yaşamak
İsrailliler tüm bunları "gayrimeşrulaştırma" başlığı altında topladı. Ve onlar için gayrimeşrulaştırma nihayetinde varoluşsal bir tehdit anlamına geliyordu. Netanyahu'ya göre nükleer silahlara sahip bir İran'dan ya da Hamas ve Hizbullah'ın füzelerinden daha az ciddi bir tehdit değildi bu.
Neden mi? Çünkü eğer İsrail, Netanyahu'nun dediği gibi sonsuza kadar kılıçla yaşamaya mahkum bir devletse, o zaman Washington ve Batı'nın desteği ve iyi niyeti olmadan bu kılıcı şekillendiremez, sürdüremez ve etkili bir şekilde kullanamazdı. Tıpkı Haçlıların Papalık ve Ortaçağ Hıristiyan dünyasının desteği olmadan yapamayacakları gibi.
Bu nedenle ABD, yasa gereği, "herhangi bir devletten ya da olası devletler koalisyonundan gelebilecek herhangi bir askeri tehdidi yenmek" için mümkün olan her türlü "üstün askeri aracı" sürekli olarak tedarik etmekle yükümlüydü.
Silahların kendileri sadece bir şeydi. Bir diğeri ise hukuka aykırılık ya da suç teşkil etse de ABD'nin her zaman İsrail'in bu silahları kullanmasını desteklemesi ya da göz yummasıydı.
Böylece otomatik olarak, robotik bir şekilde, BM'de İsrail'i hafifçe eleştiren herhangi bir karara karşı veto kullandı. BM uluslararası arenada neredeyse tek olan, İsrail'in kuruluşunu fiilen borçlu olduğu organdı. Ve tabii ki kuruluşuyla birlikte, şimdi dünyanın onu mahrum bırakmaya çalıştığı "meşruiyeti" de ona borçluydu.
Hiç kuşkusuz, giderek artan bir yoğunlukla bunu yapmaya devam edecekti. "Dünyanın en ahlaklı ordusu" Gazze'de kadınları ve çocukları -bazen de bir ya da iki gerçek "teröristle" birlikte- evlerin altına gömdüğünde, önde gelen bir siyasetçi ya da haham Araplar ya da Filistinliler hakkında nefes kesici ırkçı ya da kan dondurucu sözler sarf ettiğinde, dindar yerleşimciler bir pogroma, zeytin ağacı sökme kampanyasına ya da bütün bir Arap kasabasını yakıp yıkma girişimine giriştiklerinde ve bunu yaparken dua ettiklerinde baskı artıyordu.
Gerçekten de, ne zaman bir dindar ya da aşırı milliyetçi ateşli bir adam Harem-i Şerif'e, Mescid-i Aksa'nın ve Kubbetu's Sahra'nın bulunduğu Kutsal Mabed'e çıksa ve onların yerine eski bir Yahudi tapınağını yeniden diriltmekle ilgili kışkırtıcı bir iki imada bulunsa, bu tür şeyler her olduğunda ve dünya bunları duyduğunda, "Yahudi ve demokratik devlet" kendini biraz daha gayrimeşrulaştırdı.
Açıkçası, daha açık sözlü dostları onu uyarmaya başladı, bir zamanlar "Batı'nın sevgilisi" olan İsrail, baş düşmanı İran İslam Cumhuriyeti gibi "dışlanmış devlet" olma riskiyle karşı karşıyaydı.
"Paylaşılan değerler"
Önemli istisnalar dışında, 2020'lerin başında Batı kamuoyunun büyük bir kısmı için durum böyleydi. Bu endişe vericiydi, ancak daha da endişe verici olan, demokratik hükümetler olan Batılı hükümetlerin er ya da geç halklarına kulak vereceği ve onları yatıştırmak için harekete geçeceği beklentisiydi.
Doğrudur, henüz bu yönde çok fazla işaret yoktu ve çok önemli olan Amerika'dan neredeyse hiç işaret gelmiyordu. Gerçekten de, birbirini izleyen yönetimler "gayrimeşrulaştırma"dan etkilenmemekle kalmayıp, İsrail'in buna karşı verdiği mücadeleye fiilen katıldılar.
Temmuz 2022 gibi yakın bir tarihte, ABD Başkanı Joe Biden, iki ülkenin "ortak değerleri" ve "demokrasiye sarsılmaz bağlılıkları" göz önünde bulundurulduğunda, Kudüs'ten "İsrail'i gayrimeşrulaştırmaya yönelik tüm çabalarla mücadele etme" sözü veriyordu.
İsrail'in bir demokrasi olarak adlandırılması tartışmaya açıktı. Gerçek bir demokrasi normalde bir devletin bulunduğu ya da -bu örnekte olduğu gibi- üzerinde hak iddia ettiği topraklarda yaşayan herkesi kapsar.
Ancak İsrail'in "demokrasisi", yarım yüzyıldan fazla bir süredir üzerinde hüküm sürdüğü işgal altındaki toprakların sakinleri olan Filistinlilerin büyük çoğunluğunu hiçbir şekilde kapsamazken, İsrail'in asıl sakinleri olan azınlığa karşı ayrımcılık yapıyordu.
O halde, Biden'ın Kudüs açıklamasından sadece birkaç ay sonra Netanyahu, zaten şüpheli olan demokrasiyi daha da zayıflatacak ya da tamamen yok edecek bir "yargı reformu" programına başladığında Washington'da yaşanan utanç ve şaşkınlığın ne olduğunu ya da ne olması gerektiğini bir düşünün.
Doğru, Washington'un "gözde ülkesine" gösterdiği sınırsız hoşgörünün gerçek ya da en azından ana nedeni bu sözde "ortak değerler" değildi. Minnesota'nın ikonoklastik genç Müslüman ve Somali doğumlu kongre üyesi Ilhan Omar'ın çok veciz bir şekilde ifade ettiği gibi, bu "benjaminler, bebeğim" idi.
Omar, ABD'nin "kurucu babalarından" Benjamin Franklin'in resminin yer aldığı 100 dolarlık banknotu kast ediyordu. Dolar, hem gerçek hem de mecazi anlamda, İsrail lobisi ve onun süper zengin dostları tarafından Washington'un büyük ve iyi adamlarının İsrail'e hizmet etmesi için cömertçe kullanılan başlıca "para birimidir".
Sebep ne olursa olsun, pek bir şey fark etmedi. Olağanüstü olan şey, bir İsrail başbakanının, demokrasiyi yok eden bu krizinde, bir Amerikan başkanının, ülkesinin tarihi ama -Araplar ve Filistinlilerin hiç de mantıksız görmediği gibi- açıkça ilkesiz, siyasi olarak İsrail'in lehine olan önyargısı için görünüşte ilkeli olan son gerekçesini de etkili bir şekilde ortadan kaldırmasıydı.
Ve her halükarda, İsrail'in hala bir tür demokrasi olup olmadığı, artık başka şekillerde de olduğu ya da olma yolunda ilerlediği şey karşısında pek bir şey ifade etmiyordu.
"Tanrı'nın Savaşçıları"
İsrail bir etnokrasiydi ve uzun zamandır, en az Güney Afrika'daki kadar kötü bir apartheid biçimini benimsemişti. Tıpkı Güney Afrika'dan gelen ziyaretçilerin, örneğin "kendi sevgili Güney Afrika'mla olan paralellikler gerçekten acı verici derecede keskin" diyen apartheid karşıtı Başpiskopos Desmond Tutu'nun her zaman ifade ettiği gibi...
İsrail giderek bir teokrasi niteliği kazanıyor, çoğu zaman en bağnaz ve gerici türden olan hahamlar ülke işlerinde öylesine etkili oluyordu ki, artık bu süreci İsrail'in "İranlaşması" olarak adlandırmayı alışkanlık haline getiren endişeli laiklerin gözünde İsrail, ayetullahlar diyarının Yahudi versiyonu gibi görünmeye başlıyordu.
İsrail, kendi yarattığı bir golem tarafından rehin tutulan bir devlet ve topluma sahipti: Dindar yerleşimciler. Bunlar, seküler seleflerinin içinde yetiştiği 19. yüzyıl "kan ve toprak" milliyetçiliği ile kendilerinin yeni moda, militan Yahudi mesihçiliği arasındaki bir kaynaşmanın vahşi ve tuhaf somutlaşmış halleridir. Ki bu mesihçiliği dizginlemek için muhtemelen bir iç savaş gerekecektir.
Ve evet, derinleşen dindarlığıyla İsrail devleti gerçekten de giderek daha fazla Haçlılara benziyor, sadece yöntemde -sürekli savaş- değil, arzularda da onları örnek alıyor ve özellikle bir tanesi bu benzerliği diğerlerinden daha iyi örnekliyor.
Bu antik "Tanrı'nın Savaşçıları" için görevlerin en yücesi ve en kutsalı, Hıristiyanların İsa'nın çarmıha gerildiği, gömüldüğü ve dirildiği yer olduğuna inandıkları Kutsal Kabir'i İslam'ın "kirliliğinden" ve "terk etmişliğinden" kurtarmaktı.
Benzer şekilde, İsrailli haleflerinin bilinmeyen ama giderek artan bir kısmı için -ve sadece dindar olanlar için değil- Siyon'a dönüş, El Aksa ve Kubbetu's Sahra'nın yanında ya da onların yerine, İslam'ın en kutsal üçüncü mekanı olan bu yerde Üçüncü Tapınak ortaya çıkana kadar tamamlanmayacaktır. Bu benzer şekildedir, ama elbette, eğer bu gerçekten gerçekleşirse, kıyamet gibi de olacaktır.
Peki dünya, Weizmann'ın dünyanın İsrail'i bunun için "yargılayacağını" öngörmesinden bu yana geçen 75 senede, himayelerindeki İsrail'in bölge toprakları ve halkları üzerinde yarattığı tahribata nihayet uyanacak mı? İsrail devletini terk edecek ya da reddedecek mi, onu kaderi ne olursa olsun kendi haline mi bırakacak?
Modern "değerler" ışığında ABD ve Batı'nın bunu yapmak için, bir zamanlar Papalık ve Ortaçağ Hıristiyan dünyasının Haçlıları terk etmek için sahip olduklarından çok daha güçlü gerekçeleri olacaktır.
Kuşkusuz bu pek olası görünmüyor. Ancak İsrail kendisini dünyanın gözünde ne kadar "gayrimeşrulaştırırsa" -ki şu anda Gazze'de bu işi çok iyi beceriyor- bunu yaşama ihtimali o kadar artıyor. Ve bununla birlikte, Haçlı Seferleri üzerine çalışan akademisyen Ohana'nın kabus senaryosu olan, İsrail'in kaderinin Haçlılarınkine benzemesi ihtimali de o denli artıyor. Elbette denize dökülmek değil ama bir şekilde stratejik/askeri/diplomatik olarak yenilgiye uğratılmak...
Mepa News tarafından Türkçeleştirilen bu değerlendirmede yer alan ifadeler yazarın kendi görüşleridir ve Mepa News'in editöryel politikasını yansıtmayabilir.